Snipp, snapp, snute

English below

Vår eventyrlige kammermusikkfestival for 2023 avsluttes med en stjernespekket stund i storstua Universitetets Aula – med intet mindre enn et høyromantisk program framført av verdensstjerner.

Den franske komponisten Ernest Amédée Chausson levde på siste halvdel av 1800-tallet, og han ble faktisk en av musikkhistoriens første trafikkoffer da han døde i en sykkelulykke i 1899. Før dette var han et langsomtarbeidende og noe miserabelt menneske, med en enorm beundring for Wagner. Så er da også Chausson sin musikk bredt anlagt, men attpåtil usigelig vakker. Han er mest kjent for sine sanger, og skrev faktisk også en opera i et slags «motsvar» til Wagners Tristan og Isolde. Operaen får vi ikke høre denne kvelden, men vi får høre et knippe av sangene hans, framført av en av verdens absolutt fremste sangere: Barbara Hannigan sammen med stjernepianisten Bertrand Chamayou.

Kveldens hovedverk er Chausson sin Concert – i praksis sekstett – for solo fiolin, klaver og strykekvartett. På jakt etter et ekte «fransk uttrykk» etter det ydmykende nederlaget i den fransk-prøyssiske krigen 1870-71, hadde en gruppe komponister – blant dem Saint-Saëns og Chausson – dannet «Societé Nationale de Musique». Her så man tilbake til den franske barokkens gullalder, og Chausson makter i sin Concert å la fiolin og klaver blande seg med strykekvartetten på samme måte som barokkens concertante-solister gjør. Verket ble så godt mottatt ved urframføringen i Brussel at Chaussons selvtillit fikk et enormt løft og han så lyst på framtiden. Løftet skal vi nok også bli av kveldens framføring, for sekstetten bestående av Frang, Belcea Quartet og Chamayou har reist sin seiersgang i Europa denne sommeren, og nå velsigner verdensstjernene oss med sin Chausson-tolkning her i Oslo.

Til slutt lar vi festivalen tone ut med Chausson sin Chanson Perpétuelle – et fransk Liebestod – så usigelig vakkert og usigelig trist med kvinnen som drukner seg av kjærlighetssorg… Med det sender vi årets utgave av Oslo Kammermusikkfestival inn i evigheten og ønsker velkommen til ny festival i 2024!

Program

Paul Hindemith (1895–1963): Der Tod ist müde worden fra Des Todes Tod

Ernest Chausson (1855–1899): Lieder

Ernest Chausson: Konsert for fiolin, piano og strykekvartett i D-dur, op. 21
   I: Décidé – Animé
   II: Sicilienne: Pas vite
   III: Grave
   IV: Très animé

Ernest Chausson: Chanson Perpétuelle for klaverkvintett og mezzosopran

Dato:
Tid:
Sted:
Varighet:

15. august 2023
19:00
Universitetets aula
1 t 45 min (inkl. pause)

Medvirkende:
Barbara Hannigan, sopran
Vilde Frang, fiolin
Bertrand Chamayou, klaver
Belcea Quartet

… And They Lived Happily Ever After

Our fairy-tale filled chamber music festival for 2023 concludes with a star-studded performance in the main hall of the University’s Aula. World-renowned musicians will present a highly romantic program featuring the music of French composer Ernest Amédée Chausson.

Chausson, who lived in the latter half of the 19th century, was tragically one of the first traffic victims in music history when he died in a bicycle accident in 1899. Despite being a slow-working and somewhat melancholy person, he had an enormous admiration for Wagner and his music is broadly based and almost indescribably beautiful. Best known for his songs, Chausson also wrote an opera as a kind of “counterpart” to Wagner’s Tristan and Isolde. While we won’t hear the opera this evening, we will hear a selection of his songs performed by one of the world’s leading singers: Barbara Hannigan, accompanied by star pianist Bertrand Chamayou.

The main work of the evening is Chausson’s Concerto – a sextet for solo violin, piano and string quartet. In search of a true “French expression” after the defeat in the Franco-Prussian War of 1870-71, a group of composers including Saint-Saëns and Chausson formed the “Societé Nationale de Musique.” They looked back to the golden age of French Baroque and in his Concerto, Chausson allows the violin and piano to mix with the string quartet in the same way as Baroque concertante soloists. The work was so well received at its premiere in Brussels that it boosted Chausson’s self-confidence, and he began to look forward to the future. And we might also be similarly encouraged by tonight’s performance as the sextet consisting of Frang, Belcea Quartet and Chamayou have made their triumphant appearance in Europe this summer and are now blessing us with their interpretation of Chausson here in Oslo.

We’ll conclude this year’s festival with Chausson’s Chanson Perpétuelle – a French Liebestod that is both unspeakably beautiful and unspeakably sad. It tells the story of a woman who drowns in love. With this final performance, we’ll send the 2023 edition of the Oslo Chamber Music Festival into eternity and look forward to welcoming you back in 2024!

Date:
Time:
Place:
Duration:

August 15, 2023
19:00
Universitetets aula
1 h 45 mins (incl. intermission)

Artists:
Barbara Hannigan, soprano
Vilde Frang, violin
Bertrand Chamayou, piano
Belcea Quartet

Nyhetsbrev

Få alle nyheter først og tilbud på konsertbilletter

Som mottaker av våre nyhetsbrev får du informasjon om konserter og artister på Oslo Kammermusikkfestival og eksklusive tilbud på billetter. Vennligst kryss av i boksen over for å bekrefte at du ønsker å motta e-post fra oss